tirsdag 9. mars 2010

Goddamn..

..jeg syns synd på meg selv i dag!

Var hos tannlegen for en aldri så liten sjekk. Jeg ringte ned dit fordi jeg er veldig plaget av noen visdomstenner som gror og holder på bakerst i kjeften min (vi snakker alle fire - samtidig!)

Men, før man kan komme så langt som til å fjerne noen tyggeverktøy, må det først sitte en mann med latexhanskebekledde fingre langt ned i halsen på deg mens han pirker deg i tennene med ting som lager ekle lyder og som får det til å gå kaldt nedover ryggen.

Jeg har ikke tannlegeskrekk, men etter i dag kan jeg godt forstå at folk har det...

Jeg hadde "selvfølgelig" et hull - i en gjeksel. Heeeelt bakerst i kjeften. Ved siden av visdomstanna faktisk..
Så dermed knakk tannlegen opp fingre og håndledd, spurte om jeg ville ha bedøvelse og fant fram det ene mordvåpnet etter det andre rett foran snuta på meg.

Jeg sa Ja takk til bedøvelse. Jeg har borra uten bedøvelse én gang, og jeg har fremdeles traumer..

Da han satte nåla inn i tannkjøttet mitt skumpet han såvidt borti røttene på den ene tanna mi. ÅFØHFAN det var vondt! Ising i tenna er INGENTING i forhold til en poket nerve..

Uansett. Etterhvert begynte jo moroa å begynne - og man følte seg mer og mer som Marlon Brando i Gudfaren, og at underleppa skulle ligge sånn halvveis ned på gulvet innen kort tid.

Gap opp!

En fin ting med bedøvelse er at man ikke kjenner en drit.. Noe jeg syns er helt greit.
Problemet er bare at den sitter i så forbanna lenge..

4,5 time tok det før bedøvelsen gikk ut - og ble byttet ut med.. intens smerte!
Tenk deg skikkelig ising i tenna kombinert med å ha slått tenna borti noe hardt, så er vi kanskje i mål..

Etter at han var ferdig med å leke at bakgjekselen min var en kake som trengte litt fyll og et fint lag med topping utenpå, spurte han meg om jeg kunne bite sammen.

"Bit sammen skikkelig."
"jei gjøj det.." (hvordanklarer tannleger å forstå hva folk med bedøvet kjeft sier?)
"det gjør du ikke det. Bit skikkelig. Lenger bak!"
"jei bitej vanji.."
"....men tennene dine går jo ikke sammen på den ene siden.."
"det haj de aldji jokk hejjej.."
"...har du aldri hatt tannregulering?"
"jo. foj å jette ut en chæiv kann..."

Men siden han skjønte at mine tannskavanker er noe han ikke fikk gjort noe med, siden det ikke plager meg overdrevent mye at jeg ikke kan bite sammen på den ene siden, spurte han heller om det kjentes likt ut når jeg bet sammen..




....ærlig talt, mann.. Hvordan skal jeg klare å merke det når halve trynet mitt ikke funker..? det prikka til og med i øret!
Å jadda, her kjennes ALT helt normalt ut...


..eeeeller ikke.

Det har jeg oppdaget i ettertid nå som bedøvelsen har gjort oss litt mindre Marlon Brando-ish.. Jeg biter slettes ikke normalt.
Faktisk kan jeg ikke bite i det hele tatt.. For det gjør DRITVONDT!

Fordi!
Tanna i overkjeven butter brått nedi den tanna som er blitt "reparert"

Bare jeg toucher borti tanna, gjør det så vondt at jeg nesten griner..

nei vent.. stryk "nesten"


jeg griner!

Forsøkte meg på å spise litt - men nei. Skal vi ha i oss noe fôr i dag, må det nok bli i væskeform. Hvis ikke ligger jeg på gulvet og skriker og flakser med armer og bein til noen kommer med en bedøvelsespistol og gir meg nok til å holde meg slått ut i ca en uke.



...det er forresten ikke ferdig med det..


for på torsdag blir jeg nødt til å dra tilbake for å få skåret/operert ut visdomstenner..
Tannlegen sa jeg kunne velge selv hvor mange jeg ville ta..
Jeg vurderte å ta to denne gangen, og så ta to senere en gang.. men så tenkte jeg at da blir det jo dobbelt så mye smerte..

men kanskje hvis jeg tar to på samme side så gir det kanskje følelsen av at det bare er vondt ett sted..?

Jeg ringte til sjefen min for å fortelle henne at jeg skulle fjerne visdomstenner, og spurte om det var muligheter for at noen andre kunne ta vakta mi for meg..
Hennes svar var; Du kan jobbe, vettu.. Da jeg tok min var jeg tilbake på jobb dagen etter..


For, hvis dere ikke vet det; Hvis HUN ikke hadde vondt, så har ingen andre det heller..

så hvis dere lurer på om en beinbrudd eller noe gjør vondt, så skal jeg spørre henne, men det ville ikke overraske meg veldig om at hun sa det var omtrent like vondt som å ligge godt pakket inn i en varm dyne...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar